La Pissarra Digital a l'Educació Primària

L'educació està canviant al mateix temps que la societat. Les noves tecnologies són inevitablement part de les nostres aules. Els alumnes necessiten en la seva formació bàsica la competència que els permet moure en una societat digital, interpretant informació i fins i tot participant de forma activa en els continguts que es transmeten. Per això hem de formar les noves generacions i per a això cal prèviament que els professors adquireixin la competència digital.

Actualment, podem observar la gran importància en els centres docents de material englobat dins del concepte de noves tecnologies, tant per al seu ús en el marc de l'educació i l'aplicació d'aquestes com un recurs didàctic i de suport a l'hora d'impartir els diversos continguts de les àrees. La dotació d'aquest material sol constar d'un ordinador portàtil, un videoprojector i una pantalla de projecció. Sota aquests elements, es troba el concepte de la pissarra digital. Diverses comunitats autònomes compten des de fa uns anys amb projectes d'aprenentatge i ús a l'aula d'aquest material. Altres ja van més enllà i han incorporat un major nombre de recursos als ja citats, com poden ser les pissarres digitals interactives i els portàtils.

La pissarra interactiva, també anomenada Pissarra Digital Interactiva (PDI) consisteix en un ordinador connectat a un videoprojector, que projecta la imatge de la pantalla sobre una superfície, des de la qual es pot controlar l'ordinador, fer anotacions manuscrites sobre qualsevol imatge projectada, així com guardar-les, imprimir-les, enviar-les per correu electrònic i exportar-les a diversos formats.

La pissarra digital ens dóna un gran ventall de possibilitats, segons Pérez (2007): "Ens possibilita l'accés a una immensa quantitat de coneixements i a una variada diversitat de formats, ens dóna accés a compartir i comentar tot tipus de materials i a interactuar en directe des de classe amb altres persones".

Aquí veureu un petit resum dels materials necessaris per a l'ús de la pissarra digital i  la explicació de què és una PDI. (Imatge creada per nosaltres)

En l'àmbit de l'educació podem trobar molts avantatges a l'hora del seu ús a classe, tant per al professor per explicar conceptes com perquè l'alumne la utilitzi per fer exercicis. A part de moltes altres utilitats que podem treure profit.

Les utilitats que destaquem serien:

Projectar qualsevol tipus d'informació que procedeixi de l'ordinador, o d'internet: Power Points, PDF, vídeos per augmentar la informació dels alumnes, pàgines webs, etc.

-Com ja hem esmentat, l'alumne pot interaccionar amb l'ordinador utilitzant la pantalla, ja que normalment la pantalla és tàctil.

-Escriure sobre documents ja elaborats. Això facilita al professor corregir documents amb l'alumnat davant, i amb els seus documents a la vista, ajudant l'alumne a observar els seus errors i, a més, veure l'activitat d'altres companys.

Els avantatges que trobem amb el seu ús són moltes, ja que el seu ús és fàcil, encara que aquests està limitat a què a classe tinguem o no aquest tipus de pissarres. Dividirem els beneficis en dos apartats: beneficis per als professors, i beneficis per als alumnes.

BENEFICIS PER AL PROFESSOR

  • Recurs flexible i adaptable a diferents estratègies docents.
  • Possibilitat d'accés a una tecnologia TIC atractiva i d'ús senzill.
  • Interès per la innovació i el desenvolupament.
  • Estalvi de temps, ja que la pissarra ofereix la possibilitat de gravació, impressió i reutilització de classes anterior.

BENEFICIS PER L'ALUMNAT
  • Augment de la motivació i de l'aprenentatge.
  • Apropament de les TIC a alumnes amb discapacitats.
  • Interacció entre el professor i els alumnes que no permet la pissarra tradicional. Aquesta interactivitat senzilla i generalitzada fa que els alumnes deixin de ser subjectes passius de l'educació per sumar-se activament al desenvolupament d'una classe.
  • Poden realitzar uns aprenentatges més significatius.
  • Col·laboració i cooperació entre ells i / o el professor.
En conclusió, segons Pérez (2007): "Les possibilitats de la Pissarra Digital per innovar metodologies docents, motivar els estudiants, promoure aprenentatges més significatius, atendre adequadament la diversitat de l'alumnat..., són immenses. Però l'ús de la pissarra Digital per si mateixa no és una solució ràpida per augmentar els nivells de qualitat de l'educació i l'aprenentatge."

Referència bibliogràfica.

- Fracés, T. P. (2007). LA PIZARRA DIGITAL INTERACTIVA EN LA EDUCACIÓN PRIMARIA. TIC@ aula 2007 [Recurso electrónico]: aula digital. Servicio de Publicaciones.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Les presentacions Power Point a l'Educació Primària

El Symbaloo a l'Educació Primària

Blogger a l'Educació Primària